Voorhouts Kamerkoor

Afscheidsconcert van dirigent Ilia Belianko 6 april 2024

Na ruim 17 jaar het Voorhouts Kamerkoor te hebben gedirigeerd en geïnspireerd heeft Ilia Belianko afscheid genomen van ons koor om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Op 6 april jl. namen wij op gepaste wijze afscheid van hem met een concert in 'onze' Kleine Kerk in Voorhout,

In een stampvolle kerk dirigeerde Ilia Belianko afgelopen zaterdag voor de laatste maal het Voorhouts
Kamerkoor en ondanks de minder fijne reden was het een feestelijk gebeuren vol verrassingen. Het
programma bevatte naast zijn eigen composities en arrangementen ook een aantal van zijn
lievelingsliederen. We werden daarbij begeleid door Ere Lievonen op piano en orgel. Direct bij de opening met Locus iste van Anton Bruckner was de fijne toon gezet. En volgens een muzikale toehoorder klonk de Cantique de Jean Racine van Gabriel Fauré indrukwekkend en ontroerend mooi.
Heel blij was de dirigent zelf met de mooie uitvoering van zijn Missa Corona met als solist sopraan Elizabeth Poz.

Bijzonder verrast was hij toen bij de toegift van het Abendlied van Joseph Rheinberger plotseling allerlei oud-leden opstonden uit
het publiek en zich bij het koor voegden, waardoor de klanken zich ineens verdubbelden en het
“Bleib bei uns” wel heel smekend klonk.

Na de woorden van de voorzitter ontving Ilia een bronzen beeldje van “de Dirigent” en overhandigden alle koorleden een bloem met een persoonlijk kaartje, terwijl zij als afscheidsgroet op melodie van Purcell een eigen theatrale tekst ten gehore brachten:
“Ilia heel veel dank!”
Ook bij de afscheidsreceptie zong het koor nog zes coupletten vol anekdotes met alle waardering voor de man die nu vertrekt. In achttien jaar was er veel gebeurd. Maar zoals Ilia Belianko het zelf verwoordde: elke woensdagavond, als ik weer naar jullie koor reed, voelde het als “thuiskomen”.
Mooier kon hij het niet zeggen.